ACOPERIREA PÅRTILOR INTERZISE
A FI VÅZUTE (SETR-I AVRET)
A treia conditie a rugåciunii este acoperirea pårtilor interzise a fi aråtate. Acestea sunt considerate locurile din corpul omenesc care nu sunt permise a fi våzute sau aråtate. La bårbati acest loc este cuprins între ombilic şi partea superioarå a genunchiului. La femei, bratele pânå la încheietura mâinilor, picioarele pânå la glezne, şi în general tot corpul, în afarå de obraz, se considerå a fi pårti nepermise a fi våzute sau aråtate.
ORIENTAREA CÂTRE KAABA
(ISTIKBAL-I KIBLE)
A patra conditie a rugåciunii este orientarea cåtre Kaaba. Inseamnå îndreptarea cåtre Kaaba a celor care se aflå la Mekka în timpul rugåciunii. Pentru cei care în timpul rugåciunii
sunt departe de Mekka, este obligatorie îndreptarea în directia Kaabei. (Pentru fiecare localitate este o diectie bine stabilita. De exemplu noi la Moldova ne rugam spre Sud Est aproximativ.)
http://www.al-habib.info/qibla-pointer/ aici vedeti directia Kıblei in orasul vostru
TIMPUL (VAKIT)
A cincea conditie a namaz-ului este timpul, adicå îndeplinirea rugaciunii la timpul potrivit. Rugaciunea efectuatå în afara momentului indicat se considerå neîndeplinit. Timpul rugåciunii
este stabilit conform calendarului zonei respective.
(Pentru Chisinau puteti afla timpul de namaz şi Kibla puteti urmari pe site-ul:
http://www.namazvakti.com/Main.php?cityID=9276 )
TIMPUL NEPERMIS (KARAHET VAKITLERI)
Existå 3 momente când nu este permiså rugåciunea:
1. Dupå råsåritul soarelui, timp de 48 de minute, conform lui Imam Azam şi timp de 32 de minute, conform a doi imami, elevi ai Imamului Azam;
2. Când soarele este în declin, adicå timp de 15-20 de minute înainte de rugåciunea de amiazå;
3. La apusul soarelui, timp de 45 de minute înainte de rugåciunea de searå. In acest interval de timp se pot îndeplini
obligatiile rugåciunii de dupå-amiazå (intervalul de timp dintre prânz şi searå.)
In cele 3 momente mentionate mai sus nu se îndeplinesc obligatiile rugåciunilor råmase neîndeplinite, nu se fac rugåciunile obligatorii, nu se face rugåciunea de înmormântare pregåtit
înainte de timpul permis. Ca urmare a recitårii anterioare a versetului privitor la prosternare (sejde), nu se face prosternare pentru recitarea versetelor privitoare la acest ritual (sejde-i tilavet).
O apreciere contrarå a acestor prevederi duce la reluarea lor. In aceste 3 momente nu se face nici rugåciunea facultativ sau de traditie (sunnet), dar dacå s-a fåcut, aprecierea contrarå nu duce la reluarea lui.
In timpul nepermis rugåciunii este permiså citirea Coranului, pomenirea numelui lui Allah. Dupå venirea timpului rugåciunii de zori (in afarå de rugåciunea de zori obligatoriu) şi pânå la råsåritul soarelui, este interzis şi så faci rugåciuni facultative (nafile) în intervalul de la rugâciunea de dupå-amiazå şi pânå la apusul soarelui.
INTENTIA (NIYET)
A şasea conditie a rugåciunii este intentia, adicå mårturia intentiei de a face rugåciunea, cu voia lui Allah şi cunoaşterea tipului de rugåciune pe care intentionezi så-l faci. Intentia se mårturiseşte cu inima. Dacå se mårturiseşte prin viu grai şi nu se face mårturisirea cu inima, nu se considerå cå ai avut intentia de a face rugåciunea.
În Mektubat-› Şerif, vol. 1, scrisoarea a 186-a, Imam-› Rabbani Hazretleri specificå urmåtoarele: dacå intentia prin viu grai ar fi permiså, multå lume ar face intentia prin viu grai, neglijând intentia cu inima. Astfel, ar dispårea intentia cu inima, una din conditiile rugåciunii. Atunci rugåciunea n-ar mai fi acceptatå. Deci intentia trebuie fåcutå cu inima şi nu prin viu grai. La rugåciunile obligatorii, de bairam sau rugåciunea de dinainte de culcare, este necesarå
mårturia intentiei. Ex. Se face mårturia intentiei zicând “pentru rugåciunea din dimineata zilei de aståzi, sau pentru namazul de vineri sau pentru rugåciunea de sårbåtoare.” La rugåciunile facultative este suficientå mårturia intentiei zicând “pentru a face rugåciunea”.
Sursa: İLMİHAL